Gå videre til hovedindholdet

Refleksion over film




https://www.youtube.com/watch?v=YbveJetzk2c




Film forberedelse
Maj 2017

Roller:
Sjipper = Tanja og Line
Pædagog = Mathias
Dreng/Magnus = Jesper
De 2 piger der tegner = Lizett



Scene 1
Tanja og Line sjipper
pædagogen kommer og sætter sig på bænken ved siden af og kigger på de sjipper
Tanja og Line spørger pædagogen om hun/han har lyst til at være med.
pædagogen siger “det vil jeg rigtig gerne”
Pædagogen prøver, og kan slet ikke finde ud af det.
Tanja og Line griner og fjoller.


Scene 2
Pædagogen sidder på bænken
Tanja og Line sjipper i baggrunden
Fokus på P
Pige 1 og pige 2 kommer ind i billedet, sætter sig ved bænken og tegner på papir.
Magnus kommer over og sætter sig for at tegne med


Scene 3
Pædagogens synsvinkel
filmer pædagogen bagfra med fokus på Line og Tanja der sjipper
pædagogen roser og siger “det er nogle vildt fede tricks, hvor har du lært det, tanja”
Tanja svarer “jeg sjipper meget derhjemme”

Billede 1.
af Magnus - øjne/ansigt som ser misundeligt/surt ud over at pigerne får opmærksomhed

Billede 2.
piger der sjipper og har dialog med pædagogen






Scene 4.
Magnus søger opmærksomhed non verbalt
pædagogen ser ham ikke, pædagog kigger på Tanja og mathias der sjipper
Magnus kritisere sin egen tegning. men pædagogen er fokuseret på dem der sjipper.
Magnus sidder uroligt og skaber uro ved bænken,og kræver opmærksomhed af pædagogen.
Pædagogen siger “Magnus vil du være sød og dæmpe dig lidt, det er en fin tegning du har lavet”
Pædagogen roser igen Tanja for sjipning “WOW det ser vildt ud det der”

Billede 3
Magnus tager sig til hovedet (rød i hovedet/ en bombe springer)


Scene 5.
Magnus løber væk

Billede 4.
Magnus sidder og ser ked ud af det


Scene 6
Magnus dagdrømmer - først filmer vi på Magnus hvor man kan se at han kigger ud i drømmen. og filmer op i intet - der fører hen til drømmen
Drømmen
er om pædagogen og magnus der spiller fodbold fra dagen før.
en rigtigt hyggelig dag, de griner, solen skinner
ses oppefra som en minde


Scene 7
Magnus kommer tilbage og sætter sig stille ved bænken og tegner en ny tegning.


Scene 8
pædagogen tager omkring magnus(jesper) og spørger, “hvad tegner du?”


Scene 9
Magnus siger “at det er ham og pædagogen der spiller fodbold sammen.”
Pædagogen siger “Den er godt nok flot, er det oppe fra fodboldbanen i går?”

Scene 10
Magnus svarer “Ja” i fugleperspektiv, med stort glad ansigt.

Mål: Anerkendelse og kommunikationen
Pædagogen er anerkendende over for sjippe pigerne, men glemmer at være anerkendende over for Magnus og Lizett
Pædagogen har ikke fokus på Magnus’ nonverbale sprog om kontakt, først da Magnus skaber ballade, får han opmærksomhed, men en negativ opmærksomhed.
Efter Magnus har været væk, og kommer tilbage, har pædagogen mere fokus på Magnus og er anerkendende over for hans tegning, og oplevelsen de havde dagen før.
Pædagogen virker til at have en forforståelse af Magnus. Magnus kræver ofte opmærksomhed, og derfor har pædagogen stigmatiseret Magnus, som at han bliver tit sur, men bliver hurtigt god igen, og kommer tilbage af sig selv.Man kunne forstille sig at der muligvis ligger noget bagved den følelse der kommer til udtryk ved Magnus. Han handler måske kraftigt for at få en vis opmærksomhed, dette er den eneste måde han kan få pædagogens opmærksomhed på.
vi kan spørge os selv, hvad var der sket hvis pædagogen havde gået efter magnus og spurgt ind til  hvorfor magnus handlede som han gjorde?

Vi fokusere også på hvordan pædagogen kommunikere til Magnus, først da han skaber ballade kommentere han at, Magnus skulle dæmpe sig lidt, og at tegningen er fin nok. Selvom pædagogen mener han er anerkendende i dette øjeblik, er det tydeligt at den følelse har Magnus ikke. Først da pædagogen oprigtigt spørger ind til tegningen, føler magnus anerkendelsen.
Pædagogen skal kunne snakke med flere på en gang, pædagogen i videoen kan kun have fokus på et barn af gangen.


Målgruppe:  Vores målgruppe er til pædagoger og pædagogstuderende.

Vi har stor fokus på kommunikation både verbal og nonverbal

Kommentarer

  1. Fedt i har brugt jer selv så meget som i har i videoen
    Der bliver ladet fokus på, det at pædagogen kun har fokus på de gode, og glemmer at ligge mærke til de øvrige børn.
    Det er fedt i har sat fokus på forskelligheder blandt børn, fagfolkenes opgave bliver at få alle inkluderet, og det er i gode til at belyse i filmen.
    Filmiske virkemidler blev brugt godt, både til at understøtte og forstærke stemningen. Der bliver brugt flashback for at skabe en rød tråd, gennem filmen. Vi ser Mathias som er pædagogen/læren nede fra, så han kommer til at virke som den voksne, men også lidt voldsomt samtidig.
    I er gode til at belyse kommunikationen mellem pædagogen og børnene, hvilket vores omhandler. Børn og børn imellem bliver der også sat fokus på, hvordan sproget og kommunikationen er, og bliver brugt.

    SvarSlet
  2. Rigtig god og sjov film i havde lavet. Det var et godt tema i havde valgt og nemt at forstå jeres budskab. I kunne godt have gjort det lidt tydligere i starten, at Mathias var pædagog. Der var lidt problemer med lyden, vi kunne ikke altid høre hvad i sagde. Vi ved ikke om det var lyden, eller fordi i mumlede :-)
    Godt med effekterne på stilbillederne, og stemningsmusikken ved flashback. Det giver en god effekt, og det viser virkelig Jespers (Magnus) frustrationer. I kunne godt have leget mere med vinklerne, da det virkede super godt når i gjorde det.
    I får belyst budskabet godt, og viser betydningen af den legende pædagog og hvilken betydning det har for børnene, når han giver dem opmærksomhed.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...