Gå videre til hovedindholdet

Fortællinger - Lizett



 4     fortællinger…(fra Feltarbejde)

1)  Vi befinder os i Børnehaven Blegkilde på Månestuen, denne dag er der 11 piger og 11 drenge. Morgenen og formiddagen går med en masse leg rundt om i hele huset, også børn fra de to andre stue kommer indimellem ind på Månestuen for at lege. Nogle lege med små dukker, andre med LEGO og ved det store bord er en flok børn i fuld gang med at fremstille armbånd og halskæder, som børnene fortæller enten er til dem selv, eller til deres mor, for den er de sikker på hun vil blive meget glad for at få, når hun kommer for at hente dem. Der er ikke de store konflikter mellem børnene denne formiddag. Omkring kl. 11 kommer der pludselig en kvindelig pædagog ind på stuen, og siger at nu er det tid til at rydder op, for det er snart spisetid. 

Nogle af børnene går hurtigt i gang med oprydningen, mens andre leger lidt videre, indtil de igen får af vide at de skal rydde op nu. Oppe ved det store bord er børnene stadig dybt koncentreret om at lave deres armbånd og halskæder færdige, og nogle blive enten sur eller ked af at de ikke er nået at blive færdige, men da pædagogen roligt fortæller børnene at hun vil passe på deres ting og lover dem at de senere på dagen må lave dem færdig, er det i orden med børnene, og de begynder at rydde op.

SLUT
**************************************************


 2)  Så er det tid til Samling Pædagogerne får kaldt alle Månebørnene sammen på deres stue, og giver dem en fælles besked. Nu skal I bare hører, i dag er vi her alle sammen så der er 22 børn, så i dag vil vi prøve noget nyt til samling, alle pigerne skal være sammen og alle drengene skal være sammen, i hvert sit rum, og sådan blev det. Pigerne fik læst en historie højt. Men ved drengenes samling digtede pædagogen en historie til børnene, men ikke uden hjælp fra drengene. Inden de fik historien bad pædagogen dem komme med nogle forslag til hvad der skulle være med i historien, og der kom rigtig mange ideer. Pædagogen gjorde meget ud af at lytte til hvad drengene sagde og spurgte ind til det de forslog. Der skulle være en konge, en drage der kunne spye med ild, en rumraket og en ridder. Og en af drengene, der var klædt i Ninjatøj, ville også havde en Ninja med i historien og det var meget vigtigt at drengen i historien skulle havde præcis det samme tøj på, som han selv havde på. Det var ikke alle 11 drenge der kom med nogle forslag til historien, men de var var alle sammen musestille da pædagogen gik i gang med at fortælle dagens eventyr. Alle lyttede godt efter og der blev grint flere gange over det de hørte, så det var et godt eventyr.

SLUT
********************************************************

3) Jeg havde den først! Denne sætning lød flere gange denne onsdag formiddag, kampen om noget bestemt legetøj var gået i gang. Et par drenge ville havde fat i det samme sværd, og ingen af dem havde tænkt sig at give op uden kamp, så der blev rykket vildt i sværdet, for at se hvem der nu var stærkest og kunne vinde kampen om sværdet. Det kunne ses på begge drenges ansigter at dette ikke var en lege, men gruelig alvor, og da drengene ikke selv kunne komme til enighed om hvem der skulle havde legetøjet, måtte de havde hjælp af en pædagog. Pædagogen tog sig tid til at sætte sig sammen med drengene og tog en lille snak med dem om, at de måske kunne øve sig i at skiftes til at havde sværdet. Hun forslog at de fik sværdet 5min. af gangen, og så skulle de skrifte, og hun ville hjælpe dem med at tage tid, og så så ville hun sige til, når de skulle give sværdet til den anden. Dette gik drengene med til at prøve og det lykkedes, de kom endda hen til pædagogen og sagde at der var en dreng mere der gerne vil være med i deres leg, og nu var de tre der skulle øve sig i at vente på at det blev deres tur til at havde sværdet.

SLUT
****************************************************


4) Månestuen har Talent… dagens samling var i dag en blanding af både piger og drenge, og specielt drengene havde denne dag lidt ekstra energi der blev hoppet ud, før de var klar til at sidde stille og lytte til hvad deres pædagog havde at fortælle. Nu skal i bare hører, i dag syntes jeg vi skal lege Talentshow, er der nogle af jer der kan og vil vise et talent frem, foran de andre børn? Det vil jeg, råbte flere af børnene i munden på hinanden, mens andre bare sad eller lå på gulvet og ikke gad deltage. De fleste af drengene ville vise nogle Ninja og karatetrin, som bestod af de kravlede op på et lille bord og hoppe ned på gulvet, og løbe lidt frem og tilbage. Pigerne ville helst danse og synge, men desværre mistede de modet når de skulle stå foran alle de andre børn på Månestuen, så det blev mest til at de drejede lidt rundt om sig selv, inden de igen satte sig ned i kredsen. Ved hver optræden gjorde alle 3 pædagoger på stuen, meget ud af at rose og anerkende børnene, for det de viste frem, og alle var med til at klappe, og det gav en god og hyggelig stemning på stuen.

SLUT
****************************************************

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...