Gå videre til hovedindholdet

Fortælling - Mathias


Sjipning


Lise og Jacob sjippede udenfor. Jeg tænkte at dem ville jeg gerne snakke lidt med, fordi de virkede til at være en stille og rolige gruppe, som der aldrig rigtig lavede ballade og så ud til altid gøre hvad der altid bliver sagt. Jeg tænkte at jeg ville bruge lidt tid på dem. Jeg roser dem meget. De sjipper og spørger om jeg vil prøve.  Jeg siger, det vil jeg da gerne, de griner lidt af mig og vi har det sjovt sammen. Mens Lise og Jacob stadig sjipper, snakker jeg også lidt med Sofie og Filippa, som har sat sig tæt ved og tegner. Der er en rigtig god stemning, jeg føler mig helt afslappet og rigtig godt tilpas med den gruppe. Vi har det hyggeligt. Magnus kommer hen og sætter sig for at tegne og skaber lidt uro og lidt dårlig stemning. (Magnus virker til at kræve rigtig meget opmærksomhed, især min opmærksomhed).

Jeg roser rigtig meget Lise for hendes sjippe tricks, og hun fortæller at hun sjipper rigtig meget derhjemme, og jeg spørger lidt ind til det. Magnus begynder at sidde uroligt og kritiserer sin egen tegning. Han bliver lidt højlydt. Han siger sin tegning er grim. En pædagog kommer forbi i det samme og hører det. Pædagogen beder Magnus om at slappe af, og fortæller ham, at hun synes den er fin, og den var også fin. Han tegnede gårsdagens dødbold spil, måske for at fange min opmærksomhed. Da jeg så roste Lise lidt mere for nogle nye tricks, blev det åbenbart for meget for Magnus, og han løb væk. Han gemte sig bag en mur, men kiggede efter mig og pædagogen. Pædagogen gad ikke gå efter ham, fordi han ofte vil have opmærksomhed fra pædagogerne eller nye folk.  Jeg sidder selv lige så godt og synes det var spændende at komme tæt ind på den lille gruppe. 
Lidt tid senere kommer Magnus glad igen hen til os og jeg får ham med ind i legen. Hvor han hygger sig, smiler og ser godt tilpas ud med at lege med de andre. 

SLUT
*******************************************************************

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...