Gå videre til hovedindholdet

Fortællinger - Jesper


På legepladsen

Ude ved legepladsen kommer jeg forbi tre drenge der er ved at klippe en gren af en hyben busk. Busken er fyldt med tjørne, og jeg spørger hvad skal i bruge grenen til, den skal vi bruge til at komme til at bløde, bløde siger jeg undrende, hvorfor det spørger jeg fordi det er sjovt svarer den ene. Så kommer der en pædag forbi , han spørger ind til hvad de laver og får ligeledes samme svar som mig.Han spørger også om de har fortalt hvad de skulle bruge saksen til, inden de lånte den i køkkenet, der kommer ikke noget tydeligt svar, der er dog en der svarer, at det har de, pædagogen svare at han syntes de skulle aflevere saksen tilbage i stedet for at bruge den på dumhedder og så går han igen.  Jeg bliver siddende lidt ved drengene, den ene viser mig et sår på det ene ben, se siger han det har jeg lavet, gør det ikke ondt siger jeg, jeg har ikke lyst til at stikke en tjørn ind i benet siger jeg, han svarer det gør ikke ondt jeg kratter bare såret af igen, men gør det ikke ondt når du sætter tjørnen i benet, nej svarer han, nå, jeg tror det vil gøre ondt svarer jeg. En af de andre drenge siger det er fordi han har brændt sig på brændenælde. Jeg fortæller at den gang jeg var dreng så brugte vi blomsten fra en mælkebøtte  til  knide på det område hvor man havde brændt sig. Kort efter finder jeg en mælkebøtteblomst, og gnider den ind der hvor han har brændt sig, han siger åhh det virker med det samme, og de andre drenge vil også prøve.

SLUT
**********************************************************************


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...