Portfolio spørgsmål til gruppen
Hvilke forskelle er der i ”den ny” og ”den gamle” forståelse af mobning?
- Den gamle forståelse af mobning ifølge Dan Olweus hvor man ser ofrene som fysisk stærke og aggressive overfor andre børn og voksne , man ser også mobberne med den holdning at de ikke har indledningsevne og medfølelses til ofrene
- Den nye forskning af Exbus går ind og siger at hvis børn føler sig mobbet, så bliver de mobbet uanset hvad andre mener. Man tager især førstegangsoplevelsen hos et barn alvorligt, der er ingen objektive betingelser der skal være opfyldt for at der er snakke om mobning.
Hvilke konsekvenser har en nytænkning om grundlaget for mobning for pædagogen, der skal arbejde med mobningen?
Hvilke faktorer skal medtænkes i strategien mod mobning?'
- Tydeliggørelse for at gøre forældre opmærksomme på den indflydelse de har på barnet i forhold til spejling- ved f.eks en forældreaften på skolen eller i børnehaven. Vi kan dog ikke sikre at forældrene tager det til sig, og at de anvender be brugbare metoder i hjemmet.
Kom med konkrete eksempler på tiltag, der kunne iværksættes og begrund hvorfor I har valgt netop disse tiltag
- Man kan afholde et kursus for forældrene om mobning og den indflydelse, man som voksne har på børn og unge i forhold til holdninger, værdier osv. Og hvordan det kan være med til at styrke eksklusionsangst i fællesskaber.
Kom med eksempler på fællesskaber, hvor I har oplevet social eksklusionsangst. Anonymiser og lav en fortælling, hvor det tydeligt fremgår, at I har forstået den nye tænkning om mobning
- Vi tager udgangspunkt i en arbejdsplads, hvor der har været fokus på en kollega der har trådt lidt ved siden af, og er blevet sat lidt i dårligt lys. som Har resulteret i bagtaleri mellem kolleger gennem en længere periode. På arbejdspladsen oplæres der også elever, som tiden går, lære (spejling af kollegaer) eleverne den omgangstone, chagon der er på arbejdspladsen som de andre kollegaer, retfærdiggør i form af bagtaleri og marginalisering af en anden kollega. Af frygt for eksklusion vælger eleverne at gå med på legen (mobning) udstilling af kollegaen.
- På tidligere studie valgte jeg ikke at tage overbygningen sammen med resten af klassen. I klassen havde jeg fået en rigtig god gruppe af veninder og kammerater. De andre 4 valgte at tage overbygningen på studiet hvor jeg valgte at starte på et nyt studie.
Jeg kunne se på de sociale medier at de efter skole have fået en øl sammen og om aftenen havde lavet aftensmad sammen, uden jeg havde været inviteret da det var noget de jo havde aftalt på klassen som jeg ikke længere var en del af.
Der sørgede jeg for at henvende mig til dem og spørge om vi snart skulle lave noget aftensmad sammen, som de jo heldigvis var med på. om aftenen tog jeg emnet op om at jeg gerne stadig ville inviteres til de små ting da lavede sammen, hvor de undskyldte og forklarede de ikke havde tænkt på mig, og det ikke var i en ond mening, de havde blot bare lavet aftalerne i skolen og ikke tænkt videre.
Mobber voksne? Kom med eksempler på, hvor voksne har mobbet, anonymiser og lav en fortælling, der tydeligt viser, at I forstår voksnes rolle og ansvar i forhold til mobning.
- Vi har et eksempel fra en arbejdsplads. På denne arbejdsplads er det i pauserne i kantinen at mobningen foregår. En ung kvinde ved navn Marie, har problemer med at stamme og bliver derfor gjort til et mobbeofre af slagterdrengene i varehuset. Hver gang at der er pause og Marie kommer ind i kantinen, bliver der kørt på Marie. Marie kæmper sig igennem en masse spørgsmål de stiller hende i mens de hakker ned på hende at hun er så langsom til at svare og griner af hende. Marie bliver endnu mere usikker og får endnu sværere ved at udtale tingene. Ingen ved de andre borde tør sige slagterne imod, i frygt for at det bliver deres tur næste gang. Så snart slagterdrengene er alene, foregår der ingen mobning.
Kommentarer
Send en kommentar