Drøft
på baggrund af Lotte Nyboes tekst hvad I forstår ved digital dannelse?
-
Digital dannelse skabes ud fra digitale færdigheder: Basale færdigheder,
Navigation på nettet, kommunikation, samarbejde osv.
Samt den dannelse som gives gennem de læreprocesser og erfaringer personen gør i forbindelse med digitale medier. ”institutioner kan ikke skabe dannelse, men de kan skabe designe processer, som igen kan skabe læring hos børnene, de kan gå ud i verden med
Samt den dannelse som gives gennem de læreprocesser og erfaringer personen gør i forbindelse med digitale medier. ”institutioner kan ikke skabe dannelse, men de kan skabe designe processer, som igen kan skabe læring hos børnene, de kan gå ud i verden med
På baggrund af jeres erfaringer give da eksempler på den digitalt dannende og den mediepaniske tilgang?
- Har inddraget borgere (autister), (ved hjælp af digitale medier f.eks. Scanhow (en strukturplan til forskellige opgaver ved hjælp af en app) Scanhow kan indeholde struktureret planer for autisterne. Som madplaner, rengøring og andre opgaver de skal løse. Der kan både være tekst, billeder, videoer.
- Børn har hele tiden tilgang til internet sociale medier, de bliver mindre tilstedeværende fysisk og skal være mere tilstede på nettet i form af fælleskaber, det kræver man ofte er på og må vælge fra og til.
- Eksempel kan være en ældre
pædagog som lige har lært at bruge en computer til husbehov, som nu skal til at
bruge en IPad i sit arbejde. Hun vil muligvis holde på at computeren stadigt er
det mest effektive medie og holde på at IPad ‘en kun vil gøre arbejdet mere
vanskeligt. Man kunne forestille sig, at hun muligvis havde samme problematik i
overgangen fra skrivemaskine til computer.
Kommentarer
Send en kommentar