Gå videre til hovedindholdet

medier og digital kultur

Drøft på baggrund af Lotte Nyboes tekst hvad I forstår ved  digital dannelse?
- Digital dannelse skabes ud fra digitale færdigheder: Basale færdigheder, Navigation på nettet, kommunikation, samarbejde osv.
Samt den dannelse som gives gennem de læreprocesser og erfaringer personen gør i forbindelse med digitale medier. ”institutioner kan ikke skabe dannelse, men de kan skabe designe processer, som igen kan skabe læring hos børnene, de kan gå ud i verden med

På baggrund af jeres erfaringer give da eksempler på den digitalt dannende og den mediepaniske tilgang?

-   Har inddraget borgere (autister), (ved hjælp af digitale medier f.eks. Scanhow (en strukturplan til forskellige opgaver ved hjælp af en app) Scanhow kan indeholde struktureret planer for autisterne. Som madplaner, rengøring og andre opgaver de skal løse. Der kan både være tekst, billeder, videoer.
- Børn har hele tiden tilgang til internet sociale medier, de bliver mindre tilstedeværende fysisk og skal være mere tilstede på nettet i form af fælleskaber, det kræver man ofte er på og må vælge fra og til.

- Eksempel kan være en ældre pædagog som lige har lært at bruge en computer til husbehov, som nu skal til at bruge en IPad i sit arbejde. Hun vil muligvis holde på at computeren stadigt er det mest effektive medie og holde på at IPad ‘en kun vil gøre arbejdet mere vanskeligt. Man kunne forestille sig, at hun muligvis havde samme problematik i overgangen fra skrivemaskine til computer.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...