Gå videre til hovedindholdet

Kommunikation

Øvelse:
Hvad er karakteristisk for den ”IVP”? (Den ikke vidende person)
- At man er lyttende, nysgerrig og interesse
- At man ikke drager sine egne erfaringer med ind i samtalen.
- Den ikke-vidende person gælder om at lægge sin forforståelse til side, lader brugeren eller personen fortælle sin historie og spørger ind til baggrunden for emnet, uden at komme med endelige konklusioner 
- Anderkendelse i den forstand at man kan kun forstå den andens situations ud fra egens livssyn/habitus
- nærværende 

Hvad kræves der af denne holdning/indstilling?
- at man ikke bruger sin forforståelse og stiller spørgsmål som ikke kommer fra egne erfaringer. 

Hvilke færdigheder kaldes der på hos den professionelle?
- Åbenhed, interesse og nysgerrighed 
- Forståelse, bekræftelse, åbenhed

Hvilke faldgrupper kan der være i denne tilgang?
- Det kan blive en upersonlig samtale, da det kun er den ene part der har sin livsverden/habitus med i samtalen og den anden bare stiller spørgsmål som ikke har noget personligt. 
- ligeværdighed, brugeren/personen med problemet kan få en følelse af at ikke være ligeværdig da man bliver udspurgt.

Hvad fremmer denne tilgang/holdning?
- brugeren/ personen har mulighed for selv at komme frem til en løsning, hvis det er en problemstilling der bliver snakket om. 
- fremme relationen og nærværet når man bliver spurgt interesseret ind til, så har man mere lyst til at snakke, som kan skabe en tillid og tryghed som får mere frem i samtalen. 

- fremmer kvaliteten af det samspil der er igang.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...