Gå videre til hovedindholdet

Fortælling - Tanja


Fortælling ved overtøjet i børnehaven Blegkilden 

I børnehaven blegkilden, skal alle børnene udenfor at lege over middag. Så ligeså snart de er færdige med at spise deres middagsmad skal de ud at tage deres overtøj på. Mens de sidder i garderoben, godt i gang med at tage deres flyverdrager, støvler, huer og vanter på, begynder pigerne at snakke om hvad de skal lege når de kommer ud. Sofie spørger pænt Anne og Rikke om de vil være med til at lege sammen de 3. Rikke synes det lyder som en god ide, mens Anne ikke gider at lege med Sofie. Anne sidder og surmuler mens Rikke og Sofie snakker videre om at lege udenfor. Pædagogen Vibeke overhører samtalen om at Anne ikke vil have Sofie med i legen. Og spørger til hvorfor hun ikke må være med i legen. Anne sidder fortsat og surmuler, og ingenting siger. Så prøver Rikke  at forklarer Vibeke at Anne kun har 3 venner, Det er hende selv, Anne og Emma som ikke var i børnehaven den dag. Vibeke spørger Rikke om hvad hun synes om at Sofie gerne vil lege med dem i dag, hvilket Rikke synes lyder rigtigt hyggeligt, hvor man tydeligt kan se at det ikke passer Anne  at Sofie skal være med i legen. Vibeke begynder og spørge ind til om hun synes det ville være sjovt at lege alene, og det synes Anne bestemt ikke, men hun holder fast på at hun bare vil lege med Rikke. Vibeke prøver igen at forklarer at Sofie og Rikke nu  har aftalt at lege sammen, og at hun synes Anne skulle lege med dem, ellers havde hun måske ikke nogle at lege med. Inden Vibeke formår at fortælle færdig, stormer Anne ud af garderoben og ud på legepladsen alene. 

SLUT
***************************************************************************

Fortælling til rundsamling

Klokken var 11:15 og det var tid til samling i børnehaven blegkilden. I dag var der mange børn på stuen så pædagogerne Helle og Simone valgte at de sku deles op i drenge og piger. Helle gik med end til pigerne hvor jeg også var.
Planen var at vi skulle læse en bog der hedder AAARGH.
Det første Helle gør, er at bede pigerne om at sætte sig i en rundkreds på gulvet, hvilket gik hurtigt. Helle præsentere bogen og hvad den hedder, og forklarer hvad bogens navn betyder. Pigerne roder lidt rundt og kan ikke koncentrer sig om at sidde stille og lytte på Helle fortælle om den bog de skal til at læse. Den ene pige begynder at fortælle om Leos legeland, den anden begynder at fortælle om at hendes forældre godt kan blive uvenner, og det ender lidt i et kaos.
Pædagogen Helle fortæller at historien starter.
Pigerne roder stadig rundt på gulvet, og lytter ikke ordentligt til begyndelsen af historien.

Men da Helle bladre over på næste side og sige med en halv høj stemme og armbevægelser til "Man kan blive VILD som en ulv" og gør alt hvad hun kan for at imitere en vild ulv, og spørger så stille: hvordan synes i en vild ulv ser ud? Med et er alle pigernes fokus på Helle og hvordan de alle spiller en vild ulv. På næste side sige Helle "eller hvæsende vred dom en rotte" og Helle og alle pigerne prøver at imitere en vred rotte.  Sådan bliver alle siderne fremlagt, med både "eller bare kold som en is" "men det værste er når de bare giner og synes, man ser sjov ud når man er sur" Alle pigerne og helle grinede alt hvad de kunne som vist på billedet i bogen. 
Da bogen var færdig, begyndte pigerne at fortælle om nogle historier de havde med hjemmefra om hvordan de var når de blev sure.

SLUT
***************************************************************************

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP - Spørgsmål

Portfoliospørgsmål I relation til læringsmålene, tilhørende modulet Har grundlæggende viden om og færdigheder i kropslig, æstetisk og kognitiv kommunikation med henblik på at kunne indgå i kommunikative sammenhænge med forskellige målgrupper Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst reflekteres over følgende spørgsmål: Hvorledes kan pædagogen anvende principperne for ICDP’s samspilstemaer, når målgruppen er andet end daginstitutionsbørn, som fx er voksne med fysisk og psykisk nedsat funktionsevne, børn med diagnose, som fx autisme eller ADHD, unge med hashproblematikker eller omsorgssvigtede børn og unge, der bor på døgninstitutioner? -    Det kan være Oliver, som har svært ved at læse. Han tror ikke på si...